E-learning is vandaag de dag bijna niet meer weg te denken als leermethode. Steeds meer bedrijven hebben het gemak van e-learning ontdekt en maken hier gebruik van. Ook nu, tijdens deze coronaperiode waarbij veel mensen vanuit huis werken is e-learning dé methode om kennis en vaardigheden op te doen en/of bij te spijkeren.

Waarom e-learning?

Eén van de grootste voordelen van e-learning is de flexibiliteit die deze leermethode met zich meebrengt. Plaats en tijd zijn immers niet meer van belang. Deze flexibiliteit vergroot de kans op succes, omdat medewerkers op hun eigen tempo de leerstof tot zich kunnen nemen. Waar en wanneer ze maar willen. Ideaal wanneer je honderden medewerkers en of cursisten in een bepaalde periode betaalbaar en effectief wilt “trainen. Waarom steeds meer bedrijven e-learning als leermethode gebruiken is wel bekend. Maar weet jij ook waarvoor e-learning allemaal voor wordt ingezet?

LearnHero heeft inmiddels al meer dan 100 organisaties geholpen op het gebied van digitaal leren. In deze blog geven we jou een aantal praktische voorbeelden om te laten zien waar bedrijven e-learning voor gebruiken.

Nog niet helemaal bekend met e-learning? Dan is het handig om bij het lezen van onze blog allereerst de algemene voordelen van e-learning tot je te nemen.

  • E-learning is flexibel. Medewerkers leren op de momenten dat het voor hun het prettigst is, plaats en tijd spelen hierbij geen rol.
  • E-learning is schaalbaar, ideaal om grote groepen medewerkers snel en efficiënt te trainen. Met e-learning ben je namelijk niet afhankelijk van fysieke ruimtes, trainers en praktijkdagen.
  • E-learning is interactief, meetbaar en wordt in de meeste gevallen als ‘leuk’ ervaren door de deelnemers.
  • E-learning is betaalbaar en eenvoudig te ontwikkelen.

In de volgende secties geven we je graag een aantal praktijkvoorbeelden waarbij e-learning wordt gebruikt. Wellicht kom je iets tegen waar je nog niet eerder aan hebt gedacht!

Online je (bedrijfs)strategie overbrengen

Hoe kondig jij intern een nieuwe (bedrijfs)strategie aan? Allereerst wil je natuurlijk dat alle medewerkers hiervan op de hoogte zijn. Vaak worden hier verschillende kanalen voor ingezet. Denk hierbij aan mail, nieuwsbrieven of fysieke bijeenkomsten. Dit moet je ook zeker blijven doen! Echter, wil je natuurlijk niet alleen je medewerkers informeren. Het liefst wil je dat alle medewerkers de nieuwe strategie ook zo spoedig mogelijk eigen maken en dit meenemen in hun algehele uitstraling binnen het bedrijf. Om dat te bereiken kiezen veel bedrijven ervoor om van de bedrijfsstrategie een leuke en leerzame e-learning te maken.

Een unieke manier van kennisoverdracht, vele malen leerzamer dan een nieuwsbrief of bijeenkomst én meetbaar. En niet te vergeten, een nieuwe medewerker kan al vóór zijn eerste werkdag de e-learning volgen.

Online onboarding

In sectoren als de zorg, horeca, uitzendbranche en productie worden jaarlijks honderden nieuwe medewerkers aangenomen. Een online onboarding programma helpt bedrijven om deze nieuwe medewerkers al voor hun eerste werkdag te ‘onboarden’. Je kan onboarding het best omschrijven als de eerste stap in de samenwerking met je nieuwe medewerkers. Bij onboarding gaat het vooral over het ‘leren’ kennen van de bedrijfscultuur, de visie en missie van het bedrijf, de manier van samenwerken met collega’s en talentmanagement. Dus niet alleen over het inwerktraject op de werkvloer.

Indien goed toegepast, zorgt een onboarding programma niet alleen voor betrokken nieuwe medewerkers, maar ook voor de complete integratie van die medewerkers binnen jouw bedrijf. En misschien nog wel belangrijker: je nieuwe medewerkers kunnen al starten met het onboarding programma voor hun eerste officiële werkdag!

Werkinstructies en taakinstructies

Bijna elk groot bedrijf heeft wel een stoffig handboek liggen of verouderde PDF documenten op de computer staan. Denk hierbij aan veiligheid instructies voor personeel die in de industrie of zorg werken. Maar ook huisregels of specifieke taakinstructies voor bepaalde functies binnen een bedrijf. Als bedrijf stuur je deze documenten altijd netjes door, in de hoop dat ze gelezen en begrepen worden. Helaas laat de praktijk zien dat dit niet altijd het geval is en dat sommige instructies of documenten zelf helemaal niet worden bekeken of geopend, laat staan begrepen!

Daarom kiezen bedrijven er vaak voor om van deze werkinstructies korte e-learningsmodules te ontwikkelen. Op deze manier kan je namelijk ‘meten’ of de training geopend en gelezen is én of iemand het heeft begrepen wanneer je er ook nog een aantal leuke toetsvragen in verwerkt. Dit maakt het opdoen van kennis vele malen leuker!

Voorbeeldsituaties waar je aan kan denken:

  • Een bouwbedrijf dat alle werkinstructies voor een specifiek project doormiddel van een e-learning communiceert met als doel ervoor te zorgen dat iedereen de juiste kennis ook daadwerkelijk tot zich neemt.
  • Medewerkers van de Shell die jaarlijks verschillende veiligheids-protocollen tot zich moeten nemen om zo het veiligheidsbewustzijn van medewerkers te verhogen.
  • Een protocol binnen een ziekenhuis verandert en alle medewerkers moeten hiervan op de hoogte worden gebracht.

E-learning voor handleidingen

Bedrijven die een product vervaardigen leveren hier over het algemeen ook altijd handleidingen bij. Met een handleiding probeer je als bedrijf een klant niet alleen goed van dienst te zijn wanneer hij of zij een vraag heeft, je voorkomt ook onnodig veel support vragen die binnenkomen via de telefoon, mail of chat. Het ontzorgt je dus ook in capaciteit voor je eigen supportcenter. Handleidingen zijn vaak saaie en langdradige documenten en dus ook niet aantrekkelijk voor de klant om door te nemen. Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om van hun handleidingen e-learningmodules te maken. Hiermee overtref je niet alleen de beleving van de klant, je verdient het ook nog eens terug in bezetting van je supportcenter.

Voorbeeldsituaties waar je aan kan denken:

  • Een productiebedrijf in hogedruk spuiten dat voor elke type product een e-learning meelevert in het gebruik ervan.
  • Een bedrijf dat machines verkoopt en het onderhoudsboekje voortaan meelevert als e-learningmodule.

E-learning voor productkennis

Medewerkers die in de sales, support of consultancy tak werken dienen vaak een hoge mate van kennis te hebben over de producten die zij verkopen. Logisch natuurlijk, hoe kan je anders je klanten goed te woord staan. E-learning is zeer geschikt voor het maken van producttrainingen, die vaak en hoofdzakelijk uit theoretische kennis bestaan. Je zou zelfs praktijksituaties kunnen verfilmen om deze uiteindelijk te verwerken in je e-learning trainingen!

Speelt de praktijk toch een dermate belangrijke rol dat alleen het gebruik van e-learning niet geschikt is? Maak dan gebruik van blended learning, waarbij je de theorie aanbiedt met behulp van e-learning en de praktijk klassikaal behandeld. Op deze manier verkort je de complete training waardoor alle medewerkers sneller getraind zijn!

Voorbeeldsituaties waar je aan kan denken:

  • Een MediaMarkt die zijn winkelpersoneel wilt trainen in de specificaties van verschillende smart tv’s.
  • Unilever die afnemers van hun schepijs een e-learning meegeeft over hun product.
  • Een sloepverhuur bedrijf dat aan consumenten die een sloep komen huren een korte online training meegeeft over een aantal vaarregels.
  • Een fieldmarketing bureau dat grote groepen verkopers snel wilt trainingen in het verkopen van een bepaald product.

E-learning voor ICT trainingen

Bijna elk bedrijf heeft wel één of meerdere softwarepakketten in huis waar veel medewerkers gebruik van maken. Denk aan een kassasysteem voor winkels en supermarkten of een HR systeem om vakantie dagen aan te vragen of salarisstroken in te zien. Softwaresystemen zijn vandaag de dag nog voor veel medewerkers lastig aan te leren.

Bedrijven geven hier vaak al training in door kleine groepjes bij elkaar te brengen en uitleg te geven Een dure aangelegenheid dat niet alleen voor je bedrijf tijd kost maar ook nog vervelend is voor medewerkers die lang moeten reizen. E-learning is een vele malen efficiëntere manier om medewerkers te trainen in softwaresystemen. Medewerkers kunnen zonder te vele gedoe direct de training thuis volgen en oefenen in de praktijk aangezien ze al achter een computer of laptop zitten. Easy toch…!

Voorbeeldsituaties waar je aan kan denken:

  • Softwarebedrijven die klanten verschillende online trainingen meegeven over hoe de software werkt (service product).
  • Maak een e-learning over je HR systeem zodat elke medewerker hier eenvoudig zijn weg in kan vinden (intern gebruik).
  • Een ICT trainingsbureau dat als naslag werk van de fysieke training een online training meegeeft aan de cursisten (service product).

Zoals je ziet zijn er diverse situaties waar e-learning kan worden ingezet. Lijkt het jou ook wat om gebruik te gaan maken van deze leermethode? Of wil je graag sparren om te kijken of e-learning wat kan beteken voor jou bedrijf? Of je nu enkel werkinstructies wilt omzetten in een leuke en interactieve e-learning, of wellicht geïnteresseerd bent in een compleet leerplatform gevuld met diverse e-learningmodules, wij voorzien je graag van advies. Neem gerust contact met ons op om kennis te maken! Dit kan via ons contactformulier, telefoonnummer 085 – 864 0036 of via de chat rechtsonder deze pagina.